August 28, 2005
Syysmuutoksia
Elokuun aikana portaittain voimaan tulevan syysaikataulun myötä Helsingin bussilinjoja kohtaa liuta muutoksia. Tässä niistä olennaisimmat:
Bussilinja 90 kulki ennen väliä Vuosaaren metroasema - Kallvikintie. Syyskauden alusta (14.8.) reittiä laajennettiin niin, että linja sai kolmannen päätepysäkin Aurinkolahden uudelle asuinalueelle. Tätä nykyä linja siis heiluroi Vuosaaren metroaseman molemmin puolin.
Huomenna 29.8. alkaa liikennöidä uusi Tiedelinja 506. Bussi huristelee Viikin yliopistoalueelta Arabianrannan ja Kumpulan kampuksen ohi, Pasilan, Meilahden ja Otaniemen kautta Innopoliin ja lopulta Pohjois-Tapiolaan. Meille riittää kuvata linja Helsingin rajalla, eli käytännössä Lehtisaaressa.
Merihaan ja Otaniemen väliä ajellut linja 502 korvataan puolestaan huomenna uudella linjalla 53, joka ei enää edeltäjänsä tavoin jatka Espoon puolelle vaan pysähtyy jo Munkkiniemen aukiolla. Merihaan betoniviidakon tunnelissa alkaa tämän lisäksi pysäköidä myös linja 502 - sen päätepysäkki kun siirtyy huomenna Vanhastakaupungista Merihakaan.
Posted by Riikka Koskinen at
02:38 PM
|
Comments (0)
Kimara
Muutama viikko on pidetty taukoa kuvauksestakin - selityksenä on tietenkin täysillä päälle pukannut työkiire. Joitain kuvia jäi kuitenkin kesältä varastoon ja muutama uusikin on otettu. Tässä vihdoin varastontyhjennys tiiviiksi pakatussa muodossa.
- Rautatieaseman ympäriltä jäi muutama linja kuvaamatta, ja niinpä jäi vieläkin mm. 415:n jäätyä tulematta - mutta tulihan tässä koko joukko kelpo otoksiakin: 15A (Concordia #197) Elielinaukiolla, S-juna (Sm1 6x02) laiturilla 13 ja 71V (HelB 9702) Rautatientorilla.
- Erottaja on keskustan pienimpiä bussiasemia kolmella päivä- ja yhdellä yölinjallaan. Busseja kiinnostavampia kenties ovat viereinen Esplanadin puisto sekä ympäröivät sangen jyhkeät vanhemman sukupolven rakennukset. Kuvissa niitäkin näkyy hieman. 20 (HelB 60), 24 (HelB 9709) ja 42 (HelB 50).
- Messukeskuksen parkkipaikalla ollaan mielenkiintoisessa välimaastossa. Toiseen suuntaan aukeaa laaja pelto potkupallokenttineen, toisessa suunnassa vastassa on tyrmäävän uhkea Itä-Pasilan betonihelvetti. Tässä 17 (Pohjolan Liikenne #856) rajamaisemissa.
- H- ja R-junat ovat sääntöjemme puitteissa hieman hassussa roolissa - niiden ainoat pysäkit Helsingin alueella ovat Helsinki ja Pasila, joten ne kuvataan molemmissa "Helsingin alueen viimeisinä pysäkeinä". Sama koskee myös Karjaalle matkaavaa Y-junaa, joka täytyy kuvata vielä joskus myöhemmin. Tässä kuitenkin nämä pari sankaria: H ja R. Kaiken kaikkiaan kyllä mukavaa että tämäkin sääntö tuli kehitettyä - muuten sinänsä aika kuvauksellinen Keski-Pasilan alue olisi jäänyt aika vähälle huomiolle.
- Munkkivuori ja -niemi ovat verrattain kalliissa maineessa, ja kyllähän näissä kaupunginosissa kieltämättä jonkinlaista vaurasta tunnelmaa onkin. Talokanta on jo varsin iäkästä, ja paikoitellen raskaiden kivirakennusten välissä on ihan urbaania tunnelmaa. Tilannetta parantaa vielä ratikan kulku: linjan 4 (kuvassa HKL 232) päätepysäkki on varsin kaukana keskustasta kauniissa Torpanrannan ympäristössä. Hieman pohjoisempana olevassa Munkkivuoressa puolestaan pyörähdetään urbaanimmissa ympäristöissä: paikallisessa ostoskeskuksessa lepohetkiään viettävät keskustaan suuntaava 18 ja Itäkeskukseen matkaavat 57 (HelB 9866) ja 58 (Pohjolan liikenne 815).
- Jatketaan kohti pohjoista. Kannelmäki, tuo gangstojen mekka! Kehä I:n ja Hämeenlinnanväylän risteyksessä kohoava jättimäinen Prisma-kauppa toimii mainiona maamerkkinä, mutta tosiasiassa suurin osa Kannelmäestä näyttää joltain aivan muulta. Liikenteellisesti dominoiva elementti on pääväylien lisäksi juna, mutta kulkeehan kylän perille sentään pari bussiakin. Tässä niistä 41 (HelB 137) ja 42 (HelB 64).
- Ai niin, vielä pieni piipahdus länteen: Pitäjänmäki on raja-asemana sekä junaradalla että Vanhalla Turuntiellä. Tässä Espooseen suuntaavista seutulinjoista viikonloppueläjä 522K (HelB 65). Samalla rajalla pitäisi bongata vielä arkiversio ilman K:ta sekä syksyllä 2006 Jokeriksi muuttuva 550.
- Vanhankaupungin ruovikkoiseen rantaan laskee Vantaanjoen lisäksi myös bussi 52. Itse asiassa vielä toissapäivänä samaa päätepysäkkiä käytti myös 503, jota emme kuitenkaan kesätauon takia saaneet ikinä tässä kuvattua - nyttemmin päätepysäkki siirtyi pimeään Merihakaan. Noh, tässä se 52 kuitenkin - mallina Connexin 341.
- Vanhankaupungin välittömässä visiniteetissä on muuten pari ratikkapysäkkiäkin: Paavalinkirkon hämyisässä puistikossa kääntyvä 8 (HKL 44) ja Arabian uuden asuinalueen reunalle hiljattain jatkettu 6 (HKL 82).
- Vaihteeksi pieni sujahdus itään. Tämä kuva oikeastaan onkin jo hyvä kesämuistutus - se nimittäin on otettu juhannusaattoillan pyöräilyretkellä Varhan varikon ohituksen yhteydessä. No, sehän on tietenkin 80A (HelB 15) Roihupellon päätepysäkillään.
- Täydennetään rundi vielä visiitillä eläimelliseen ympäristöön: Linja 11 perustettiin kymmenkunta vuotta sitten palvelemaan eläintarhaturisteja - Herttoniemi-Korkeasaari -reittiä sahaava bussi on esimerkki erikoisesta aikataulusta, jossa viikonloppuliikenne on olennaisesti arkipäiviä tiheämpää. Kuvassa illan toiseksi viimeisellä lähdöllä oleva HelB 17.
- Kotona, vihdoin kotona! Pitkän kuvallisen kiertueen jälkeen on vain oikeus ja kohtuus, että esitettävä kuva on tietenkin 68 kotinurkilta, Latokartanon kasvamassa olevan liikekeskuksen, uuden asuinalueen ja juuri valmistuneen (mutta vasta 18.9. avattavan) Viikin puukirkon välimaastossa. Päätepysäkki muuten siirtyi syysaikataulukauden alkaessa kuvan osoittamaan paikkaan - heinäkuulla otosta otettaessa matkustajien oli vielä turha inua kyytiin tuolta betonipellolta. Nyt sen pitäisi ainakin kartan mukaan onnistua.
Huh huh. Nyt yhtään kuvaa ei ole varastossa, ja lukemat ovat 161/269 (59,9 %). Ilmeistä on, että tekemistä vielä riittää - helppoja massakohteita ei enää ole juuri jäljellä. Pahin kiire tulee 39A:n ja 74N:n kaltaisten linjojen kohdalla, joiden kulkuajat asettuvat jo nyt aivan auringonnousun ja -laskun ääripäihin. Tarttis tsempata... tai hommata jalusta yökuvausta varten.
Posted by Jouni Heikniemi at
02:20 PM
|
Comments (0)
August 07, 2005
Rundi Stadis
Viimekertaisten keskustaterminaalien sijaan kierretään tällä kertaa Helsinginniemen reunoilla. Painopisteenä on nimenomaan niemen itäreuna, joka paria poikkeusta lukuunottamatta tulikin varsin hyvin kuvattua. Aloitetaan pohjoisesta.
50 on linjana erikoinen: toinen päätepysäkki on lännessä rauhaisalla Pajamäen asuinalueella, toinen taas toisessa Helsingin suurista satamista, Sompasaaressa. Kun Vuosaaren satama valmistuu, tämäkin näkymä on historiaa; Kulosaaren sillan viereen (kuvan ottopaikasta muutama sata metriä länteen) rakennetaan Kalasataman metroasema, ja laaja teollisuussatama muuttuu asuintalo- ja toimistoalueeksi. Metroaseman rakentaminen alkaa jo tänä syksynä!
Merihaka on monta kertaa valittu eri kriteerein Helsingin rumimmaksi lähiöksi. Maine ei ole tullut aivan turhasta: harvassa paikassa on niin paljon betonia neliökilometrillä! Toisaalta kivikolosseissa viihdytään, ja ruman taloryppään sisäpuolella on tehty jopa maisemointitöitä. Silti, harmaudessaan tämä pieksee jopa Tapulikaupungin korkeat kerrostalot. Kuvaavaa, että paikan ainoan bussilinjan, 502:n, päätepysäkki on talojen alla olevassa tunnelissa. Ja jotta antaisimme jotain kuvaa itse lähiöstäkin, tässä samainen bussi tunnelin jälkeen. Mainittakoon, että 502 lakkautetaan elokuun lopussa. Samana päivänä aloittaa osittain 502:n korvaava Helsingin sisäinen linja 53, ja seutulinja 503:n päätepysäkki siirtyy kauniista Vanhastakaupungista tänne tunneliin.
Aivan Merihaan vieressä on työläisliikkeen juuristaan tunnettu Hakaniemi. Paikka ei ihmeemmin esittelyitä kaipaa - 51 (Connex 376), 73 (Concordia 154) ja 74 (Concordia 307) pysähtyvät aivan torin laitamilla. Edelleen etelään jatkettaessa löytyy kaunis vanha Kruununhaka, jonka kääpiömäisen Shellin pihalla on linjan 18 päätepysäkki. 18 on muuten paitsi hidas, myös mielenkiintoinen kokeilulinja: se on ollut mukana useimmissa liikennetietojärjestelmä- ja valoetuuskokeiluissa. Niinpä busseissa onkin kaikenmoisia härveleitä nippelifriikin katseltavaksi.
Katajanokan saarikaupunginosa tarjoaa upeita merimaisemia ja mm. jäänmurtajia. Joukkoliikennebongarille anti on kuitenkin hieman hankala. Saaren itäpäähän etenevä raitiovaunu 4 (HKL 75) ja Katajanokan terminaalilla pyörähtävä sisarensa 4T (HKL 108, kuvassa tosin väärin kilvin) ovat helppoja kuvauskohteita, sillä vuoroja on tiheään. Sen sijaan lauttamatkustajien tarpeita palveleva bussilinja 13 ja Suomenlinnan huoltolautta ovat kertaluokkaa haasteellisempia tapauksia rajoittuneiden aikataulujensa vuoksi. Mutta me palaamme vielä!
Kriittiset lukemat muuten ovat 140/266 ja 52,6% - eli voiton puolella ollaan. Tosin syyskauden alussa tulee taas pari linjaa lisää... Palaamme tähän asiaan vielä erikseen.
Posted by Jouni Heikniemi at
12:43 AM
|
Comments (1)
Urbaaniakin urbaanimpaa
Pohjoista on katseltu jo tarpeeksi - tässä vaihteeksi kuvia eteläisemmästä Helsingistä. Kiertueen jonkinasteiseen pakkopullaan kuuluu kaikenlaisten liikennevälineiden bongaaminen keskustan suurilla päätepysäkeillä. Esimerkiksi Rautatientorihan on miljöönä mitä pikantein, mutta 20 kuvan vertaa sieltäkin on vaikea keksiä sanottavaa. Osapuilleen vastaavasti voisi lausua Elielinaukiostakin. Siispä tässä nämä keskustakuvat vain pikakelauksena.
Ensin Rautatientori - osa kuvista sentään oli otettu jo aiemmin: 23 (HelB 9901), 62 (HelB 134, sivuosassa myös HelB 252 linjalla 71), 68 (HelB 245, mukana myös Connex 1088 77:lla), 70V (HelB 47), 615 (T) (Connex 193).
... ja sitten Elielinaukio: 40 (Concordia 47), 43 (HelB 9859), 63 (HelB 28), 69, 451 (Connex 155) - ja verrattain läheltä Asema-aukiolta 21V (HelB 72).
Junia Helsingin päärautatieasemalta: A + M, E, H (Sm2 6x63), I, K (Sm4 6x19), U (Sm1 6x04), Y.
Posted by Jouni Heikniemi at
12:34 AM
|
Comments (0)
August 04, 2005
Pohjois-Helsingin maisemat
Liikennekiertueemme painopiste on toistaiseksi varsin itäinen. Länteen ja etelään suuntautuvat retket ovat suunnitteilla, mutta tässä ensin nippu kuvia pohjoisemmilta tantereilta. Näiden jälkeen bussilinjaston numeerinen loppupää (noin 70:stä eteenpäin) alkaa olemaan verrattain asianmukaisesti peitettynä. Seuraava kuvakimara etenee likimääräisesti idästä länteen, ja siinä on mukana parinkin kuvausreissun otoksia.
- Kaunis kesäpäivä ja pahamaineinen Jakomäki: Rauhallisesta päätepysäkin seudusta on kyllä vaikea kuvitella mitään kovin pahaa! Pyörähtämässä pohjoisen heilurit 75A (Concordia 168) ja 77A (Connex 218) sekä Rautatientorilta pohjoiseen moottoritietä suuntaava 77 (Connex 533).
- Puistolan raitin pohjoispää on osa sitä kauniimpaa Puistolaa - radan itäpuolen vehreys ja talojen kohtuullisempi koko tekee ihmeitä. 74 (Concordia 152) ja vaikeasti kuvattava 74N kääntyvät täällä; mutta vertaapa miljöötä asemalta otettuihin kuviin!
- Malmi on jo aika ahkerasti kuvattu, mutta muutama bussilinja puuttuu - valitettavasti vielä näidenkin jälkeen. Päätepysäkkejä on Malmilla parissa paikassa: Ala-Malmin torilla ja radan päälle rakennetulla pienellä bussiterminaalin tapaisella levikkeellä. Siinä pysähtyvät mm. keskustasta tulevat 7x-sarjan linjat ja Malminseudun heilurit, joista tässä 76A (Concordia 109) ja 77A (Concordia 91). Hieman syrjemmässä on linjan 78 (HelB 32) päätepysäkki, se kun pyörähtää Malmin sairaalan luona. Malmin yläterminaalin kuvissa näkyvät pilvet ovat tässä jo menossa ohi; sadekuuro pakotti bongaustiimin suojautumaan terveyskeskuksen sadekatokseen lähes kolmeksi vartiksi...
- Tapanilan urheilupuiston kupeeseen saapuu 72 (Concordia 134), joka ei päätepysäkistään huolimatta kovin merkittävää Tapanilan osaa palvele. Muuten: Jos Tapanilaan eksyt, piipahda nauttimassa kiinalaisesta keittiöstä erinomaisessa Chinamanissa - niin mekin teimme tämän kuvan jälkeen ennen Suutarilaan suuntaamista :-)
- Lampputien päätepysäkki piti kiertää toiseen kertaan kiertueen aikana, kun kirjaimeton versio linjasta 70 oli jäänyt bongaamatta, mutta tässähän se (HelB 415). Lampputieltä erkaantuneet 73 ja 73N kääntyvät nyt Ala-Tikkurilassa. 73N:n kuvaaminen vaatii jälleen särmää sunnuntaiaamun reissua, mutta tässä kuvassa sentään 73 (Connex 7) sateenkaaren ja Bilteman edustalla.
- Siltamäen lähiö on loppujen lopuksi aika kaunis, vaikka ostoskeskuksen seudussa tiettyä epämääräisyyttä onkin. Jakomäen ja Malmin lisäksi heilurit 75A ja 77A pysähtyvät täällä, ja päätepysäkki on miellyttävästi puiston kupeessa. Sama kuvin ilmaistuna: 75A (Concordia 168) ja 77A (Concordia 299).
- Lentoasemalle kulkeva seutulinja 519 bongattiin jo aikoja sitten Itäkeskusta kuvattaessa, mutta pohjoinen pää on haastavampi. Sääntöjen mukaan kuvauspaikka on kaupunginraja tai sitä lähin pysäkki. Tässä Connex 192 on jo niukasti yli kunnanrajan. Paikalle täytyy palata vielä varsin epämiellyttävästi kulkevan linjan 520 takia.
Tämän pyräyksen jälkeen kuvasaldo on 113/266 (42,5%). Ja lisää on putkessa.
Posted by Jouni Heikniemi at
09:30 PM
|
Comments (0)