Tälle sivulle olen kerännyt omia saavutuksiani POV-Rayn kanssa. Läheskään kaikkia teoksiani ei sivulla ole, koska en ole saattanut niitä näytettävään kuntoon. Kuvaa klikkaamalla saat sen suuremmassa koossa. Huomaathan, ettei kuvien jatkokäyttö ole sallittua ilman lupaani; sitä voi halutessaan kysellä sähköpostilla.
Assembly 1999 -tapahtumaa seuranneen lepoloman aikana päätin ryhtyä valmistelemaan kuvaa, jolla osallistua
seuraavan vuoden Assemblyn raytrace-kilpailuun. Tämä tavoite jäi haaveeksi, mutta Minigolf-aiheisen kuvan runko
syntyi. Valitettavasti projekti jäi sille asteelle, enkä ole vielä toistaiseksi saanut kyhättyä taustaa radalle.
IRTC:n tammi-helmikuun 2000 kilpailun aihepiirinä oli "Ruins". Aivan selvää
lienee, että keskiaikaisia linnoja piisasi arvosteltavana. Päädyin itse tekemään jotain hieman erilaista, ja
vaikka Lego-idean joku muukin sattui keksimään, oli kuva silti omaperäisempi ilmestys kuin moni muu mukana ollut.
Menestystä tosin ei siltikään liikaa herunut; sijoitus oli 40/115. Kyseisen IRTC-kierroksen
kuvia katselemalla tosin ymmärtää lopputuloksen: mukana oli
varsin kovatasoistakin taidetta.
Nethack on maailman massiivisimpia pelejä, vaikka fyysinen koko ja ulkoasu
eivät ehkä annakaan aihetta tämän uskomiseen. Merkkigraafisen pelin visualisointi jää pelatessa itse seikkailijan
aivojen vastuulle, mutta POV-Rayssa sankari-@ saa oikean hahmon. Tässä hän on hankkimassa siunattua Excalibur-miekkaa
lähteen äärellä. Kuva on kesken mm. lattian, seinien ja sankarin vaatetuksen osalta.
Raytracing-tekniikka perustuu nimensäkin mukaisesti valonsäteiden jäljittämiseen. Mutta kuinka usein nämä
säteet oikeastaan ovat pääosassa missään teoksessa? Kolmesta väristä muodostuva valkoinen valo oli ideana tätä
aloittaessa, mutta itse kuva jäi lopulta ehkä hieman toivomaani laimeammaksi.
Tällainen leluhan jokaisella on työpöydällään? Liike-energian säilymistä esittelevä Newtonin kehto on kaikkien
nörttien unelma. Itse en sellaista pöydälleni ole saanut, joten piti toteuttaa moinen POV-Raylla.
Juha Palomäellä on muuten varsin vaikuttava ActiveX-kehto
sivuillaan.
Kirjoituspöydälle sijoittuva karttapallo oli alunperin pala jotain aivan muuta, joka ei ikinä oikeastaan
valmistunut. Väliäkö tuolla. En vaivautunut mallintamaan oikeita maailman mantereita pallon pinnalle sentään,
mutta tarkemmassa kohdassa näkyvät jonkinlaiset alun yritykset siitä: Pohjois-Amerikan ja Alaskan muodot ovat
ehkä etäisesti erotettavissa.
Pidettyäni liki neljän vuoden tauon POV-Rayn kanssa palasin vihdoin kehiin syksyllä 1998. Aloitin mallintamalla
kaikenlaisia tuttuja esineitä; tuoleja, pöytiä ja ties mitä. Afternoon Sundae for 1 oli yhdistelmä näistä asioista.
Kuvassa näkyvä tuoli on itse asiassa varsin pitkälle tarkka kopio vanhasta työtuolistani Martelan Tango 1:stä.
Säätövipujen kulmatkin on mitattu viivaimella.
Jouni Heikniemi
8.4.2001
Tämä dokumentti kuuluu sivujeni osioon
Raytracing.